Ontwerpoplossing
De eerste belangrijke verbetering was om de twee emails te stroomlijnen naar één impactvollere email. Na ontvangst kan de klant meteen gebruik maken van de 5 euro korting, in plaats van te hoeven wachten op de tweede email.
Wat betreft het UX-design lag de nadruk op eenvoud en duidelijkheid. Vier kleinere call-to-action (CTA) knoppen werden vervangen door één prominente CTA-knop. Ook wordt duidelijker benadrukt hoe de korting kan worden gebruikt.
Resultaten
De analyse toonde een aanzienlijke toename in het gebruik van vouchers na de implementatie van het nieuwe email ontwerp. Bij het vergelijken van de gegevens van P1 (weken 34-36, 2021) met het oude email ontwerp, lag het percentage voucher gebruik op 26%. Tijdens P2 (weken 40-42, 2021) steeg het percentage voucher gebruik lichtjes tot 28%.
In Periode 1 van het volgende jaar, met hetzelfde oude email ontwerp, lag het percentage voucher gebruik op 29%. Na de overstap naar het nieuwe email ontwerp in Periode 2, steeg het percentage voucher gebruik naar 43,0%.
Dit betekent bijna een 50% toename in het gebruik van vouchers in vergelijking met het oude e mail ontwerp!
Key takeaways
Dit project benadrukt de effectiviteit van het verfijnen van de welkomst flow samen met een verbeterd design. Dit bleek succesvoller te zijn in het stimuleren van het inwisselen van vouchers.
Door de welkomst flow samen te voegen tot één email, werd het aantal touch points verminderd, wat zorgde voor meer duidelijkheid en minder potentiële verwarring voor nieuwe leden.
Ook het design speelde een belangrijke rol in het succes van het project. Elementen zoals een duidelijke call-to-action knop, samenhangende visuele branding en goed uitgelegde instructies voor het inwisselen van de korting beïnvloedden sterk het gedrag van de nieuwe klanten.